Skip i kronologisk rekkefølge
MS Sørøy (1967 - 2016)MS Sørøy ble levert i 1967 fra Løland Verft i Sogn til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap i Hammerfest. Ble satt inn i lasteruten Finnmarksekspressen, Hammerfest - Bodø. Her gikk MS Sørøy til ho ble avløst av MS Alta i 1967. MS Sørøy ble da overført til lokalrutene i Vest Finnmark. Etter hvert som årene gikk og moderne fartøy kom til forsvant til slutt alle av de gode gamle lokalene. I 1989 stod kun MS Sørøy igjen. Ho ble gående som godsfartøy helt til 27. desember 2015. Kort tid i opplag i Hammerfest ble hun solgt til Kristiansund og senere til Cook Island i Stillehavet. Her gikk hun i mellom øyene kun i kort tid. MS Sørøy forliste ved en sandbank like ved innseilingen til Nassa.
Loa: 37,64, br: 8,47 m, BRT: 336, passasjerantall: 60, pbe: 16 biler, fart: 11 knop |
MF Kifjord (1974 - 2002)MF Kifjord levert i 1974 til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap i Hammerfest. Ble satt i sambandet Kifjord - Kalak i Lebesby kommune, og senere Øksfjord - Bergsfjord - Sør Tverrfjord. Fergen gikk i rute i Finnmark til og med 2002. Etter en kort karriere som anleggsferge i 2003 ble MF Kifjord solgt til Den dominikanske republikk Karibia. I 2009 kantret og sank MF Kifjord under lasting av lastebiler. Ble senere hevet og satt i stand igjen. Ble solgt til Trinidad og Tobago i 2014, og kondemnert i 2018.
Loa: 40,77 m, br: 9,51 m, BRT: 686, passasjerantall: 170, pbe: 22 biler, fart: 12 knop |
MF Hasfjord (1975 -2109) |
MF Hasfjord levert i 1975 til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap i Hammerfest. Ble satt i sambandet Øksfjord - Hasvik, og senere Øksfjord - Bergsfjord - Sør Tverrfjord og Øksfjord - Tverrfjord. Fergen gikk i rute i Finnmark til og med 2017. Siste årene som reserveferge. MF Hasfjord ble solgt til Færøyene i 2019 etter noen år i kaldt opplag på Hemnesberget. Gikk i rute mellom Gamlarætt og Skopun først, så som anleggsferge til tunnelarbeid over til Sandoyar. I august 2023 ble MF Hasfjord solgt til hugging.
Loa: 40,77 m, br: 9,51 m, BRT: 686, passasjerantall: 170, pbe: 22 biler, fart: 12 knop |
MF Tufjord (1975 - 1991)MF Tufjord ble levert i 1975 til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap i Hammerfest. Ble satt i sambandet Snefjord - Havøysund, og senere status som reserveferge etter Havøysundbroa åpnet i 1988.. MF Tufjord ble solgt til Island i 1991 og gikk i mange år i rute på Ísafjörður. I 2002 ble MF Tufjord solgt til San Fransisco og har siden da vært husbåt/kontorfasiliteter. I en tvist mellom skipets eiere og havnemyndighetene i San Fransisco ble det i 2014 bestemt at MF Tufjord alltid skulle være operativ i form av å ikke ligge permanent ved ei kai. I 2018 ble det gjort omfattende restaurering av MF Tufjord.
Loa: 40,77 m, br: 9,51 m, BRT: 686, passasjerantall: 170, pbe: 22 biler, fart: 13 knop |
MS Varangerfjord (1990 - 2007)MS Varangerfjord ble levert juni 1990 til Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap i Hammerfest. Ble satt i rute Kirkenes - Murmansk, ei sommerrute fartøyet gikk til og 1996. Ellers i året gikk fartøy i rute i Vest Finnmark. Sommerene 1998 og 1999 var MS Varangerfjord i den Engelske kanal å gikk i rute ut fra Southampton til Jersey. I april 2001 var MS Varangerfjord tilbake i Finnmark, hvor det var reservefartøy til det ble solgt i februar 2007 til Danmark. 9 år som forsyningsskip for vindmølleparker. I 2016 ble MS Varangerfjord solgt til Russland. Fartøyet gikk tapt etter brann ombord i november 2019.
|